Tyristorové zapalování na Jawu 50/20 - oživení 30 let staré konstrukce
Na
tyristorové zapalování jsem narazil čirou náhodou na webu
www.pincek.mysteria.cz. Kde byl ofocen návod z Amatérského rádia. Tehdy, když
jsme si návod s tátou prostudovali jsme se postavili před problém jaké použít
trafo, protože žádné podobné jsme doma neměli a na jeho namotání nebyla
potřebná chuť a žádné podobné v katalogu GES ani GM neměli. Nechali jsme to
tedy pro nedostatek času být.
Náhrada
původních součástek
Po nějaké
době jsem prolézal stránky Trapičů malých kubatur - www.tmk.wz.cz kde si Ondra
J21 toto zapalování postavil a problém s trafem vyřešil tím že použil se dvěmi
vinutími 2x 6V 10VA zapojenými paralelně. Na jeho stránkách zveřejnil i fotky
na kterých je vidět deska plošných spojů, která je pouze vyfrézován a příliš
velkých rozměrů. Rozhodl jsem se tedy pro návrh nového plošného spoje v
programu Eagle 4.15 (Obr.1, 2, 7, 8). Použité součástky jsme nahradili
novějšími, levnějšími a lépe sehnatelnými. Jednalo se o polovodičové diody
D1-D4 BY399 (je možné použít i 1N4007), zenerku DZ1- BZY6,2, tyristor TY1 - TIC
106M. Odpory R2, R3 zůstaly nezměněny - R1 jsem musel po první testovací jízdě
vyměnit, protože bez zapnutého světla do něj jde velký proud a ten se promění v
teplo - miniaturní 0,6W odpor shořel, problém byl vyřešen nahrazením stejné
hodnoty ovšem 2W. Kondenzátory C2, C3 elektrolyty 100µF/16V, C1 je nahrazen
rozměrově menším 1M/630V MKS4, C4 - 1M/100V MKS4. Co se týče transformátoru tak
jsem použil 230V/2x6V 16VA (2x1,3A), jehož sekundár následně spojil paralelně
(Obr.2) Dále jsou na tišťák přidány svorkovnice K1 a K2 pro lepší přichycení
vstupních a výstupních kablíků. Mnou navržený tištěný spoj zabere zhruba o 2/3
méně místa než ten původní a určitě vypadá lépe než nějaká zplátanina na kus
cuprexitu.
Popis
zapojení je rozepsán v původním článku proto nemá cenu ho zde opisovat (můžete
stáhnut na konci).
Konstrukční
provedení
Tištěný
spoj jsem přes polyamidové distanční sloupky přišrouboval k hliníkovému
chladiči z vyřazeného počítačového zdroje, na kterém je zároveň izolovaně (aby
nedošlo ke zkratu) přichycen tyristor TY1 a vyvedena kostra z rámu, která jde
do zapalování a na transformátor. K tomuto celku je přišroubováno přes mosazné
distanční sloupky trafo.
Teď
nastal další problém - kam to celé umístit aby zbylo nějaké to malé místo na
"vercajch", napadlo mě umístit zařízení do předního světla, tam by se
ale musely vést všechny kabely, další návrh byl místo filtru, po krátkém
zauvažování nás napadlou pootočit držák vysokonapěťové cívky tak aby byla
vodorovně, nad ní se vytvořilo místo kde bude umístěné zapalování. Na chladič
mi táta svařil z nerez pasoviny držák, nyní bylo potřeba pilkou na železo
zkosit hranu chladiče tak, aby se trafo vešlo až pod jekl rámu, vyvrtat dvě
díry a vyříznou 4ky závity. Pod zkosenou hranu chladiče bylo nutné přidat
kousek gumy ze staré duše aby se nevydřel lak při otřesech.
Chtěl
bych připomenout že tištěný spoj je nutné opatřit řádnou vrstvou ochranného
laku, aby při navlhčení (například při mytí) nedošlo k oxidaci, dále je vhodné
součástky které vyčnívají z desky jako jsou kondenzátory opatlat silikonem
protože při jízdě se celý motocykl chvěje a mohlo by dojít k uklepání součástek
a jít pěšky se nám rozhodně nechce (podobně jsem zajistil i vývody z trafa, ze
stejných důvodů).
-
osazovací plán a tištěný spoj, rozměry tištěného spoje 32x64mm. Doporučuji
vytisknout pomocí programu IrfanView, nebo přímo v Eaglu 4.15.
Úpravy
elektrické instalace
Elektrickou
instalaci jsem musel oproti originálnímu zapojení předělat hlavně kvůli svícení
(Obr.6), poněvadž když měl motor nízké otáčky tak při zátěži žárovek zhasnul,
to se mi to stalo několikrát na křižovatce. Úprava je sice jednoduchá, ale musí
se celé zapojení předělat. Cívku, která slouží k napájení světel jsem nechal
pouze pro účely napájení předního a zadního koncového světla. Zapalovací cívka
vede přímo na sekundár trafa z kterého pokračuje primárem dále do zapalování. Cívka
která je umístěna na rotoru vpravo nahoře původně sloužila pouze pro bzučák,
tento účel jsem ponechal a navíc je z ní vyvedeno napájení pro tyristorové
zapalování z původní světelné cívky (na svorkovnici označeno "S").
Tímto jsem vyřešil problém s nedostatkem energie pro zapalování, možná by bylo
možné vyřešit napájení vstupu "S" tím že by se překlenulo ze
zapalovací cívky, to jsem však nezkoušel tak nevím jestli by to dělalo dobrotu.
Jinak celá el. instalace je znázorněna na schémátku, myslím si že je to celkem
jasné. Světelná cívka jde na hlavní vypínač světel a zapalování 55 z 56 jde do
zadního světla a na přepínač dálkových a tlumených světel, pokračuje dále do
žárovky 2x15W. Výstup impulsů "C" vede na cívku 15. Motor se vypíná
ukostřením kladívek přes hlavní vypínač otočením doprava. Myslím že si každý
dál poradí. Elektrody na svíčce jsem upravil na vzdálenost 1mm aby se vytvořila
delší jiskra a motor dobře zapálil.
Tímto je
montáž hotova a pokud jsme postupovali správně a pečlivě tak nám pionýr pojede
o poznání lépe něž před instalací.
Na závěr
Když
startuji tak není potřeba velké síly k sešlápnutí páky, již při malém pootočení
motoru je cítit jak kopne zpátky. Chytá perfektně. Velice živě jde motor za
plynem. Zrychlil se odpych z místa a s tím spojená akcelerace… Je to prostě
úprava která se vyplatí. Můj názor potvrzuje i táta starej šofér.
Seznam
součástek
Součástka Hodnota Popis GM electronic
_________________________________________________________________
R1 - 120R 2W RR W2 E120
R2 - 330R 0,6W
miniaturní RR 220R
R3 - 220R 0,6W
miniaturní RR 330R
D1,D2,D3,D4 - BY 399 BY 399
DZ1 - BZY 6,2V Zenerova
dioda BZY 006.2
C1 - 1M/630V MKS4 C-fóliový MKS4-1M/630V
C2,C3 - 100µF/16V C-elektrolyt E100M/16VM
C4 - 1M/250V MKS4 C-fóliový MKS4-1M/250V
TY1 - TIC 106M tyristor
TO220 TIC 106M
K1 - svorkovnice 2x5mm ARK 300V-2P
K2 - svorkovnice 3x5mm ARK 300V-3P
TR1 - 230V/2x6V 16VA transformátor TRHWI541-2X6
KONSTRUKČNÍ MATERIÁL
3x Distanční sloupky M3 8mm KDA 6M3X08
4x Distanční sloupky M4 10mm DA7M4X10
Slídová podložka TO220 GL530
2x
izolační průchodka TO220 IB2
Součástky
podle katalogu GM electronic stojí 350Kč.