Tuning 2
Vyvážení klikového hřídele
Na
správném vyvážení motoru závisí jeho spolehlivost i výkon. Pro vyvážení
kmitajících hmot si zjistíme přesnou váhu pístu, pístních kroužků, pístního
čepu s pojistkami a váhu té části ojnice, která kmitá. Bude to váha horní
poloviny ojnice, kterou zjistíme položením ojnice v poloze vodorovné s ojničním
čepem v klice a s osou kliky. Potom v této poloze položíme pístní oko ojnice na
rovnou misku váha.
Příklad:
píst...............................330
g
kroužky...........................15
g
pístní
čep s pojistkami......130 g
horní
polovina ojnice........150 g
___________________________
celkem..........................625
g
K
vyvážení váhy kmitajících hmot potřebujeme hmotu o váze činící pouze 2/3 této
zjištěné váhy tj. 66%, tedy
6,25 x 66
= 412,5 g
O tom se
přesvědčíme tak, když odečteme od výsledku 412,5 g váhu ojnice.
412,5 -
150,0 = 262,5 g
a toto
(zmenšené) závaží (zvážené ocelové podložky) zavěsíme do horního oka ojnice
(přidrátujeme).
Po
zavěšení tohoto závaží má klikový mechanismus stát na pravítkách v každé
poloze. Nestane-li se tak a klikový čep se pootočí do jiné polohy, závaží je
třeba upravit. Náprava se provede odvrtáním materiálu závaží kliky.
Tomuto
měření věnujeme pečlivost, která se nám odmění (výkonem) a hlavně spolehlivostí
motoru.
Válec
motoru
Jako
srdce motoru je válec, kterým je možno regulovat otáčky a sílu motoru. Proto k
jeho úpravě přikročíme s maximální pečlivostí. K úpravě použijeme válce z typu
JAWA 21.
Nejdříve
vyjmemem litinovou vložku z válce motoru pomocí ocelového trnu. Průměr trnu
volíme dle průměru válce jež používáme (průměr 38 - 39 mm do vložky lehce
nasunout). Délka trnu je o něco delší než vložky válce.
Při
vlastním vyjímání postupujeme takto:
Ocelový
trn se vloží asi na 1 - 2 hodiny do mrazícího boxu. Označíme si vzájemnou
polohu vložky a válce ryskou nebo svrtáním a napevno naraženým kolíčkem do
hliníkového pláště.
Válec
nahřejeme na elektrickém nebo plynovém vařiči (asi 150°C). Potom se do vložky
válce vsune podchlazený trn (ten odebere teplo vložce, která zmenší své
rozměry) a vložku z válce vyrazíme dřevěnou nebo gumovou paličkou.
Je třeba
postupovat dosti rychle, než se teploty varovnají, jinak musíme postup
opakovat. Po rozlisování zkontrolujeme spodní dosedací plochy válce, pořípadě
je zabrousíme na zabrušovací desce. Zároveň zkontrolujeme protější rovinu u
klikové skříně, mezi než vložíme při konečné montáži papírové těsnění potřené
olejem. Důležité pro výkon je správné dodržení úhlů všech kanálů a symetrie
přepouštěcích, plnících kanálů válce.
Tyto
rozměry a údaje jsou zakresleny na přiložené výkresové dokumentaci, kterou se
snažte co nejpřísněji dodržovat.
Materiál
ubíráme ruční frézkou a dolícování se provede jehlovými pilníčky různých tvarů.
K zachování přesností tvarů a rozměrů doporučuji předem vyrobit šablony. Kanály
po vyfrézování dočistíme a zaleštíme skelným plátnem. Leštěný povrch
nerozhoduje, ale přesně dodržené úhly nám zaručí slíbený výkon. Oba hlavní
přepouštěcí kanály odlité ve válci zanecháme v původním stavu zakoupeného
válce. Až v horní části (ve výběhu) kanálů zmešíme radius i úhel, pod kterým
směs vstupuje do prostoru válce pod píst. Ve spodní části obou kanálů zbavíme
povrch vyčnívajících zrnek nebo grotů hliníku. Spasujeme tyto průduch společně
s výběhy, které vystupují z klikové skříně. Tuto vzájemnou polohu můžene
zjistit dvěma svrtanými kolíčky, které jsou zalisovány v dosedové ploše klikové
skříně. Papírové těsnění vložené mezi skříní kliky a válcem nesmí vyčnívat do
kanálů a tím zbržďovat přepouštění směsi do spalovacího prostoru.
Značný
vliv na výkon motoru má konstrukce výfukového kanálu. Proto je řešeno přidáním
dvou malých okének, kterými výfukové plyny proudí přes svorníky válce do
výfukového potrubí. Výstup výfukového kanálu zvětšíme na 28 mm a tímto průměrem
pokračuje i výfukové potrubí. K držení výfukového potrubí doporučuji zesílit
svorníky zapuštěné ve válci na sílu M 8 a potrubí pečlivě spasovat s výstupem
ve válci. Nakonec celý výfukový kanál vyleštíme do vysokého lesku, čímž
zamezíme usazování karbonu a připravíme dokonalý únik výfukových planů z válce
motoru.
Nyní
přistoupíme k úpravě sacího kanálu, který částečně rozšíříme a začátek kanálu
(při otvírání pístem) vybrousíme do tvaru kruhu podle výkresu. Tento přesný
tvar nejdříve vypilujeme do litinové vložky. Teprve po nalisování do
hliníkového válce dolícujeme sací otvor ve válci dle vložky a uděláme celkový
sklon sacího kanálu ke klikové skříni.
Plochu
pro připevění sacího hrdla karburátoru zvětšíme rozfrézováním původní, která je
pro nastávající zvětšené saci hrdlo již nedostačující. Sací hrdlo připevníme k
válci čtyřmi svorníky zapuštěnými v okolí sacího kanálu, které nám zaručí
spolehlivé držení hrdla a karburátoru.
Nakonec
do litinové vložky yhotovíme dva přepouštěcí kanály. Při volbě těchto pomocných
kanálů musíme z odlitku zhotovit nový píst podle výkresu nebo alespoň upravit
píst sériový. Pomocné kanály ve vložce můžeme vyfrázovat nebo odvrtat a přesný
tvar dopilujeme. Kanály jsou vytvořeny v prostoru mazi sacím kanálem a horní
částí válce. Jsou propojovány pohybem pístu do dolní úvratě okénky vytvořenými
v pístu ve stejné úhlové rovině. Okénka pístu při pohybu do dolní úvratě
propojují pomocné přpouštěcí kanály, kterými je směs protlačena nad píst. Před
úpravou válce doporučuji všechny kanály z vnějšího povrchu litinové vložky
orýsovat na zvolený rozměr rýsovací jehlou.
Pokud
chceme vložku s hliníkovým pláštěm dokonale spasovat volíme volné vložení
vložky do válce. Vnější průměr litinové vložky obrobíme, aby vznikly v
hliníkovém válci vůle 0,01 mm - 0,02 mm a šla volně zasunout do pláště válce.
Pro stejnou polohu při lícování vložky s válcem musíme mít v hliníkovém plášti
nalisovaný kolíček, který nám při každém zasunutí do pláště zaručí stejnou
polohu vložky. Tímto lze dosáhnout naprosto dokonalé spasování všech kanálů.
Předem si rozmyslíme, zda tuto operaci provedeme, protože je značně náročná.
Po
dopilování a spasování kanálů, vložku necháme slabě pomědit silou 0,07 - 0,09
mm. Nikdy nenanášíme silnou vrstvu mědi, hrozí její loupání. Jestliže chceme
vnitřní průměr válce zachovat původní, musíme toto plochu chránit před
poměděním. Před nalisováním vložky do válce popřípadě po nalisování a
přebroušení válce provedeme sražení vnitřních hran kanálů:
horní a
dolní strna výfuku 10° / 1 mm
horní a
dolní hrany předfuků 10° / 1 mm
všechny
ostatní hrany 5° / 1 mm
Sržení
hran kanálů nás ochrání proti zbytečnému praskání pístních kroužků. Doporučuji
vždy po rozlisování a slisování válce pracovní plochu znovu obrobit, nejlépe se
osvědčilo válec přetočit nožem soustruhu, které provedeme po nalisování vložky
do válce. Sice nám vzniknou po jeho ploše nepatrné stopy po soustružení, ale
válec se brzy zaběhne a lépe se po jeho ploše drží olejový film. Při honování
válce nedocílíme stejných rozměrů po celé ploše činné ploše, protože slabé
přepážky mezi kanály nudrží honovací hlavici v dokonalé rovině.
Při
lisování potřeme povrch vložky silikonovou vazelínou, která nám zaručí
dokonalejší přestup tepla k žebrům válce. Vlastní nalisování provádíme nahřátím
válce asi na 150°C. Litinovou vložku vložíme na 3 hodiny do mrazícího boxu
společně s lisovacím trnem, který jsme použili k rozlisování válce. Ohřátý
hliníkový plášť si upneme do svěráku a rukou vsuneme zmraženou vložku společně
s trnem. trn nám neustále ochlazuje vložku. Hlavně dbáme správné polohy válce s
vložkou, kterou jsme si před rozlisováním označili (zakolíkovali) a popřípadě
trnem vložku pomocí paličky dorazíme do válce.
blbec jo
(martin, 24. 2. 2008 13:11)